UN GRUP D'ALUMNES INVESTIGA SOBRE EL BULLYING I LES ALTERNATIVES DE PREVENCIÓ I SOLUCIÓ
Durant aquest segon trimestre Blanes Solidari ha col·laborat amb l'Institut Sa Palomera de la nostra població coordinant un projecte de la matèria optativa Servei Comunitari adreçada a alumnat de Quart d'ESO.
De la mà dels nostres companys Cristina i Santi un grup d'alumnes han realitzat un treball sobre el Bullying, seguint el mètode IAP (Investigació-Acció Participativa).
L'IAP és un mètode d'investigació i aprenentatge col·lectiu de la realitat, basat en una anàlisi crítica amb la participació activa dels grups implicats, que s'orienta a estimular la pràctica transformadora i el canvi social. -Amb la IAP, - ens expliquen els nostres companys- investigar és estudiar una realitat per tal de resoldre problemes que són significatius per a un determinat grup o col·lectiu que té el propòsit o desig de superar-los. La finalitat principal és l'acció. Una acció amb la participació activa de la gent i amb el propòsit de resoldre els problemes de la mateixa gent, que es poden resoldre a nivell local, és a dir, dins del grup.
El mètode combina, per tant, coneixement i
actuació, i compta sempre amb la implicació del grup la realitat del qual s'aborda.
-El tema que heu treballat és el Bullying. Era ja un tema predeterminat o ha estat elegit pels alumnes?
-El tema que heu treballat és el Bullying. Era ja un tema predeterminat o ha estat elegit pels alumnes?
-Ha estat el tema escollit pels alumnes
després d'un procés de debat i selecció. Primer vam treballar en reunió assembleària per
debatre temes i l’alumnat havia de decidir quin tema volien treballar de cara a
fer sensibilització sobre aquest.
- En aquesta fase inicial del procés
pròpiament investigador, es tractava d'aconseguir una primera aproximació per
delimitar la situació-problema sobre la qual després es va a actuar: investigar
el que s'ha de conèixer per poder actuar. Això
permetia abordar amb molta llibertat temes diversos: la discriminació, el
racisme, violència de gènere, pobresa, sistema educatiu, problemes de la
joventut, manca d'oportunitats, manca d'espais de participació en els quals
s'escolti als joves, oci alternatiu ...
A la segona sessió, després de treballar en
profunditat com arribar a conclusions,
va sortir el tema del Bulliyng (assetjament escolar) i un cop decidit el
tema es va fer una anàlisi del problema per trobar les seves possibles
solucions o prevenció. Es va treballar per crear, aleshores, l’arbre dels problemes.
És important tenir en compte que al llarg de tot
el procés s'han utilitzat diverses tècniques: entrevistes, pluja d'idees,
assemblea, debat, arbre de problemes i arbre de solucions. I
amb elles, en la seva aplicació, s'han treballat mètodes organitzatius i
valors; per
exemple el paper del moderador o el secretari, els avantatges de la rotació en
els càrrecs, el respecte del torn de paraules o el valor del consens en les decisions.
- ... I de l'arbre del problema a l'arbre de les
solucions ...
-Sí, en la tercera sessió vam treballar ja
l'arbre de les solucions. Si
et disposes a fer un arbre d'objectius, és perquè ja tens analitzada la
situació problemàtica i comptes amb un arbre de problemes realitzat. Des
d'aquest punt partim per fer un arbre d'objectius o mitjans i fins.
Ja hi ha causes i conseqüències, anem a redactar en positiu per transformar les causes en mitjans i els efectes en fins. I sobre un primer projecte verifiquem, modifiquem, ajustem ... Tot això implica un important esforç col·lectiu de reflexió i anàlisi.
Ja hi ha causes i conseqüències, anem a redactar en positiu per transformar les causes en mitjans i els efectes en fins. I sobre un primer projecte verifiquem, modifiquem, ajustem ... Tot això implica un important esforç col·lectiu de reflexió i anàlisi.
-Tot aquest procés de recerca, de debat, d'anàlisi
en quin moment es concreta en alguna cosa visible, amb cara i ulls?
-Ara arribarem. A
la quarta sessió es materialitzen els arbres en un suport que sigui de fàcil
lectura i en els quals es visualitzen fàcilment les causes del problema i les
conseqüències, en el cas de l'arbre de problemes. Mentre
que en el cas de l'arbre de solucions es visualitzen, després d'haver positivat
els problemes, els mitjans per aconseguir els fins que es persegueixen, és a
dir la situació ideal a la qual s'aspira.
I ja en la cinquena sessió es defineix un missatge clar per fer una pancarta i generar consciència sobre el tema treballat: el BULLYING. A més, al llarg de les cinc sessions els alumnes i les alumnes han anat recollint les activitats en format vídeo.
I ja en la cinquena sessió es defineix un missatge clar per fer una pancarta i generar consciència sobre el tema treballat: el BULLYING. A més, al llarg de les cinc sessions els alumnes i les alumnes han anat recollint les activitats en format vídeo.
-Contents del resultat?
Pensem que ha estat
una molt bona experiència. Hem
pogut copsar com a els i els alumnes han treballat amb interès i tothom ha quedat
satisfet dels resultats. I l'institut ho ha
valorat molt positivament.